Før, under og efter rejsen

Da I står og skal booke rejsen selv er der nogle ting I skal have styr på før rejsen, nogle ting som er gode at vide under rejsen og også hvor I kan få hjælp hvis der går noget galt på rejsen.

Før rejsen

  • Inden du sætter dig og går igang med at booke fly, hotel mm. på jeres rejse, så sørg for at have ro omkring dig. Bliv ikke forstyrret. Ingen stress. Der er sommetider mange ting som skal passe sammen, på rigtige datoer.
    .
  • Tjek altid om dit pas er gyldigt. Vær opmærksom på at nogle lande kræver at passet skal være gyldigt 6 måneder efter hjemkomst.
    Du kan søge mere information omkring dette på www.um.dk
    .
  • Vær også OBS på om du skal have visum til din drømmedestination.
    Igen kan du få mere information på www.um.dk
    .
  • Skal du have vaccinationer?
    Tjek om landet du ønsker at besøge kræver nogle særlige vaccinationer på Statens Serum Institut eller kontakt egen læge.
    .
  • Book altid rejseforsikring og afbestillingsforsikring til din rejse. Husk at afbestillingsforsikringen skal bookes sammen med rejsen. Rejseforsikringen kan bookes helt op til afgang.

Vi anbefaler Gouda Rejseforsikring og Europæiske Rejseforsikring.
Kontakt disse og hør til hvor du er bedst stillet.
Note: Husk evt. at tjekke din indbosforsikring først, det kan ske at du allerede har en forsikring derigennem.
.

Før under og efter rejsen

Under rejsen

  • Flyet er blevet forsinket på udrejsen. I skal holde jer til ved skrankerne og blive ved med at få information. Når I har chekket ind er I flyselskabets ansvar. Blev ved med at få informationer, så I kan videregive ca ankomsttid til hotel eller billeje.
    Blot husk al dokumentation på dette.
    .
  • Dårligt værelse / lugt på værelset / andet omkring værelset: Kontakt receptionen med det samme og spørg til at få andet værelse. Vær høflig, men bestemt.
    .
  • Ved afhentning af billeje: Vær opmærksom på at biludlejningerne gerne vil opgradere jer og dermed have jer til at forstå at jeres bagage ikke passer i bestilte bil. Hop ikke på den – insistér på at se bilen først! Husk også at checke en evt. skadeoversigt på bilen og få evt. skrammer og ridser noteret. Brug gerne 5 min ekstra selvom I er ivrige for at komme afsted.
    .
  • Vær OBS på betalingsveje rundt omkring i verden, hvis I begiver jer ud på et road-trip. Hvis biludlejning spørger til om I vil have Sunpass eller andre nemme adgangspas med, så kan det mange gange godt svare sig.
    .
  • Dårlige veje / Dårligt vejr / og andet man ikke kan tage højde for: Vær positiv på rejsen, få en oplevelse ud af det og indånd atmosfæren. Det er det bedste du kan gøre.
    .
  • Flyet er forsinket på hjemrejsen. Igen, hold jer til ved skrankerne og blive ved med at få information. Når I har chekket ind er I flyselskabets ansvar. Alle udgifter skal holdes af flyselskabet. De skal enten sørge for at få jer hjem på andet fly eller sørge for hotel, måltider mm, hvis dette bliver aktuelt.
    Blot igen, husk al dokumentation på dette.
    .
Alt godt at vide før under og efter rejsen

Efter rejsen

  • Har I været uheldige og blevet meget forsinket med fly, kan I søge om kompensation hos flyselskabet. Den nemmeste løsning for jer er, at tage kontakt til Flyhjælp.dk (reklamelink) – de tager en procentdel af kompensationen, hvis den går igennem. Hvis ikke I modtager noget, arbejder de gratis på jeres sag. Dette kan i den grad godt betale sig, da flyselskaberne ellers bare lægger jeres sag i bunken. Flyhjælp holder dem i ørene og du bliver løbende holdt orienteret om sagens fremskridt.
    .
  • Hvis I har haft en dårlig oplevelse med hotel, bil, krydstogt eller andet, kan der ikke rigtig gøres så meget, da I har booket selv, men hvis I er i tvivl om noget så kontakt ForbrugerEuropa.dk, de kan svare på, om I er berettiget til kompensation.
    .
  • Hvis vi har hjulpet jer med at sammensætte rejsen, så vil vi meget gerne høre fra jer. Var booking processen god? Har I oplevet noget gode ting på rejsen? Er der noget I kunne anbefale? Skriv meget gerne til os her

Tag evt. et kig på vores seneste anmeldelser